εφαρμογή προγράμματος 2011-2012

Η Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών στη Βαρκελώνη…

f1

f2

f3

επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σχολεία

Σεμινάριο: Η σεξουαλική αγωγή στο δημοτικό σχολείο

rel

Η σεξουαλική αγωγή στο δημοτικό σχολείο.

Χτίζοντας υγιείς σχέσεις ανάμεσα στα φύλα

Ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα για 25 εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

7 συναντήσεις κάθε Τρίτη 5.00΄ – 9.00΄ μ.μ. (Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2015)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εφοδιάσει τους/τις εκπαιδευτικούς που θα συμμετάσχουν με γνώσεις και βιώματα που θα τους/τις βοηθήσουν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν στις τάξεις τους προγράμματα αγωγής υγείας με θεματική σχετική με τη σεξουαλική αγωγή. Το σεμινάριο είναι δωρεάν, διάρκειας 30 ωρών και θα πραγματοποιηθεί στο 72ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, Ακταίου 2-4, κοντά στον σταθμό ΗΣΑΠ του Θησείου. Οι συναντήσεις θα γίνονται κάθε Τρίτη ώρα 5.00΄- 9.00΄ μ.μ. Η έναρξη του σεμιναρίου είναι την Τρίτη 13 Ιανουαρίου με συνάντηση γνωριμίας, από ώρα 5.00΄- 7.00΄ μ.μ.

Λόγω του βιωματικού του χαρακτήρα ο αριθμός όσων θα συμμετάσχουν δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 25 άτομα. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των τάξεων, όλων των ειδικοτήτων, με προτεραιότητα ωστόσο σε δασκάλες/δασκάλους των Ε΄ και Στ΄ τάξεων.

Δηλώσεις συμμετοχής με αποστολή της συνημμένης αίτησης στο mail symdim-aath10@sch.gr ή στο xpapado@gmail.com

Εισηγήτριες/εισηγητές στο σεμινάριο θα είναι οι:

  • Αλεξάνδρα Βασιλείου, Δρ κοινωνικής ψυχολογίας (εκπαιδεύτρια ενηλίκων/ψυχοθεραπεύτρια)
  • Γιώργος Μόσχος, Συνήγορος του παιδιού
  • Μαίρη Χιόνη, υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
  • Χάρης Παπαδόπουλος, σχολικός σύμβουλος δημοτικής εκπαίδευσης
  • Εκπαιδευτικοί και ψυχολόγοι, μέλη της ομάδας «Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην εκπαίδευση»

Οι θεματικές ενότητες του επιμορφωτικού προγράμματος

Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

Εισαγωγική συνάντηση. Το «γιατί» του σεμιναρίου – οι ανάγκες που έρχεται να καλύψει. Κοινή παρουσία όλων, αλληλογνωριμία, προσδοκίες εκπαιδευομένων – εκπαιδευτών, συζήτηση, (2 ώρες)

Διεργασία ομάδας (4 ώρες – Α. Βασιλείου)

Η εκπαίδευση των παιδιών στα δικαιώματα και η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο (4 ώρες – Γιώργος Μόσχος)

Μελέτες περίπτωσης – βιωματικό εργαστήρι (4 ώρες – Μ. Χιόνη)

Η υλοποίηση στην τάξη ενός προγράμματος σεξουαλικής αγωγής (4 ώρες – Μ. Χιόνη)

Σεξουαλικός προσανατολισμός – ταυτότητα φύλου – ομοφοβία και τρανσφοβία στην εκπαίδευση (4 ώρες – ομάδα «Ομοφοβία και τρανσφοβία στην εκπαίδευση)

Η εμπειρία από την υλοποίηση προγραμμάτων σεξουαλικής αγωγής σε τάξεις δημοτικών σχολείων – η αξιοποίηση σχετικών βιβλίων για παιδιά (4 ώρες – Χ. Παπαδόπουλος)

Αξιόλογηση – Κλείσιμο (1 ώρα)

Στο πλαίσιο του σεμιναρίου θα υπάρξει παρουσίαση και μικρή έκθεση έντυπου (κυρίως βιβλία για παιδιά) αλλά και ηλεκτρονικού (βίντεο, ταινίες, κτλ) υλικού για θέματα σεξουαλικής αγωγής .

Χάρης Παπαδόπουλος
Σχολ. Σύμβουλος της 10ης περιφέρειας δημοτικής εκπ/σης Αττικής
6975 801 849

Ένα κλικ εδώ για τη Δήλωση Συμμετοχής…   

επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σχολική κοινότητα σχολικός εκφοβισμός

Η ‘Αυθεντική Αντίδραση’ στο 72ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών

afthediki adidrasi

Η ‘Αυθεντική Αντίδραση’ πήγε στο 72ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Δύσκολη μέρα για μετακινήσεις, βροχή και κυκλοφοριακή συμφόρηση, εκλογή προέδρου Δημοκρατίας στη Βουλή, βαθμολογίες για παράδοση… Παρ’ όλα αυτά, συγκεντρωθήκαμε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου παρέα με 45 εκπαιδευτικούς και γονείς. Γόνιμη η συζήτηση μετά το θεατρικό δρώμενο, πολλοί οι προβληματισμοί για το ρόλο των εκπαιδευτικών στην αντιμετώπιση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας. Αναγκαία η επεξεργασία όλων των θεμάτων σε μια ατμόσφαιρα που επιτρέπει τις ‘σωστές’ και ‘λάθος’ ερωτήσεις, τις ‘πολιτικά ορθές’ και μη θέσεις. Να αναρωτηθούμε παρέα, να βρούμε τρόπους που η ασφάλεια και αποδοχή θα είναι δικαίωμα κάθε παιδιού στο σχολείο.

Ευχαριστούμε θερμά το Σχολικό Σύμβουλο Χάρη Παπαδόπουλο για την πρόσκληση και τη Διευθύντρια του 72ου Δημοτικού Σχολείου Τατιάνα Σπανέλλη για τη φιλοξενία!

Σχεδιασμός δράσης – δραματουργική επεξεργασία: Λένα Ασλανίδου, Αλεξάνδρα Βασιλείου, Βέρα Λάρδη

Σκηνοθεσία: Βέρα Λάρδη

Επιμέλεια κίνησης: Βασίλης Σκαρμούτσος

Συμμετείχαν: Λένα Ασλανίδου, Αντιγόνη Αυγερινού, Αλεξάνδρα Βασιλείου, Χρυσή Βιδαλάκη, Γιάννος Ηλιάδης, Νόπη Κεχάογλου, Βέρα Λάρδη, Στέφανος Παπαθανασίου, Βασίλης Σκαρμούτσος

Συντονισμός συζήτησης: Λένα Ασλανίδου, Αλεξάνδρα Βασιλείου

Ένα κλικ εδώ για φωτογραφίες από την εκδήλωση…

 

εφαρμογή προγράμματος 2014 -2015

Εφαρμογή προγράμματος 2014-2015

te nov 2014

όλοι μαζί και αντάμα, θα τραγουδάμε τα δίκια της ζωής

Σήμερα ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’ για την περίοδο 2014-2015. Η Αλεξάνδρα Βασιλείου και η Λένα Ασλανίδου, συντονίστριες της φετινής ομάδας παρουσίασαν το πρόγραμμα και τον τρόπο εφαρμογής του.

Η ομάδα των 22 εκπαιδευτικών προέρχεται από νηπιαγωγεία, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση,  από ιδιωτικά και δημόσια σχολεία, πρότυπα/πειραματικά, διαφορετικές περιοχές της Αθήνας (και όχι μόνο) με διαφορετικές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Συσσωρευμένα χρόνια εμπειρίας, μεράκι και δέσμευση.

Ξεκινήσαμε το πρόγραμμα εστιάζοντας στο όραμα που παρακινεί τον καθένα και την καθεμιά στο ρόλο του εκπαιδευτικού. Δουλέψαμε σε δυάδες, μοιραστήκαμε στην ολομέλεια. Ζωγραφίσαμε, ονοματίσαμε οράματα.

Αγάπη που απλώνεται. Ενδυνάμωση που ανυψώνει. Αμφίδρομη σχέση που χαροποιεί. Φύση, διαδικασία ανάπτυξης, ποικιλομορφία που δημιουργεί το όλον. Παράλληλοι βίοι, μια σύμπλευση που φωτίζει. Παιχνίδι, φως, χαμόγελο, βλέμμα που εμπεριέχει. Αγάπη, αγκαλιά, γαλήνη αποδοχή. Υπομονή και ελπίδα για το σπόρο που φυτρώνει. Κύκλος, αγάπη, αλληλεπίδραση. Σύνδεση, σχέση, ποτέ κανένας μόνος. Ραχοκοκαλιά, ελιγμός και σταθερότητα μέσα σε μια συνεχή εναλλαγή. Ασφάλεια με ανοίγματα, προστατεύει αλλά δεν πνίγει, δίνει δυνατότητα και αποδοχή σε αυτό που υπάρχει εσωτερικά. Ελευθερία για συνδιαλλαγή, να ακούς, να βλέπεις, να επιτρέπεις τις εμπειρίες. Κίνηση και όχι ακινησία. Αγάπη, φεύγεις από τον ρόλο και έχεις την ελευθερία να ρέεις. Μαθαίνω, ψάχνω, διδάσκω. Χαρά και δημιουργία, τόπος που θα χαίρεσαι να είσαι εκεί. Θάλασσα, απέραντη, δεν ξέρεις που θα σε βγάλει – απεραντοσύνη που έχει μονοπάτια και με ηρεμία και με τρικυμία. Λιβάδι, καταφύγιο για το όνειρα. Αγκαλιά, προσφορά, νοιάζομαι. Ομαδικότητα, συλλογικότητα, ανήκειν. Τα παιδιά είναι οι φύλακες της ψυχής. Να αυτοκαταργηθώ, χώρος για σκέψη, χαμόγελο, γνώση της ιστορίας σου, αναγνώριση και περηφάνια για αυτό που είσαι, χωρίς περιορισμούς. Μονάδα μέσα στη συλλογικότητα.

Όμορφη μέρα η σημερινή. Καλά ξεκινήσαμε. Τις επόμενες εβδομάδες, οι μικρές ομάδες που σχηματιστήκαν, θα συναντηθούν σε δικό τους χώρο και χρόνο. Να είστε καλά όλοι και όλες. Καλοτάξιδο να είναι το πρόγραμμα. Καλή αντάμωση στην επόμενη ολομέλεια του Γενάρη.

Ένα κλικ εδώ για φωτογραφίες από τη συνάντηση…

επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σχολεία σχολική κοινότητα σχολικός εκφοβισμός

Diapolis: η δράση ‘Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας’ με μια ματιά

diapolis epimorfosi

Η Νάνσυ Παπαθανασίου και η Αλεξάνδρα Βασιλείου συμμετείχαν ως επιστημονικοί συνεργάτες και μέλη της ομάδας επιμορφωτών στο πρόγραμμα Εκπαίδευση Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων Μαθητών. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε πριν λίγους μήνες (2010-2014). Η ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών θετική και η δικά μας αίσθηση επίσης.

Γράφει η Ζωή Παπαναούμ (επιστημονική υπέυθυνη του προγράμματος) στην εισαγωγή του απολογισμού:

Από το 2010 μέχρι σήμερα έγιναν πολλά για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο πολυπολιτισμικό σχολείο: σχεδιάσαμε, δοκιμάσαμε, αναστοχαστήκαμε, κάναμε βήματα μπροστά. Οι εκπαιδευτικοί που ανταποκρίθηκαν στο εγχείρημα μας για ‘επιμόρφωση’ που υποστηρίζει το έργο του σχολείου και κινητοποιεί για μια συνεχή περιδιάβαση στα μονοπάτια της γνώσης, είναι σήμερα χιλιάδες. Χωρίς φειδώ του προσωπικού τους χρόνου, με κίνητρο την πρόοδο των μαθητών τους, έμαθαν, δοκίμασαν, αναστοχάστηκαν.

Η δυναμική που έχει αναπτυχθεί τα τέσσερα αυτά χρόνια, καθώς και οι πολλές επιτυχείς πρακτικές σε όλα τα επίπεδα, εγγυώνται, θέλουμε να πιστεύουμε, τη συνέχεια. Με την ολοκλήρωση της Δράσης, η ιστοσελίδα μας θα συνεχίσει να αποτελεί βήμα ενημέρωσης και διαλόγου για κάθε ενδιαφερόμενο, φορέα ή πολίτη. Στο τευχίδιο αυτό επιχειρείται να αποτυπωθεί ευσύνοπτα η Δράση μας, ενδύοντας τα αδρομερή αριθμητικά και γεωγραφικά στοιχεία με την αντίληψή μας για τη στόχευση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και πλαισιώνοντας τα με τις μεθοδολογικές μας επιλογές.

Με ένα κλικ εδώ μπορείς να δεις τη δράση με μια ματιά (αρχείο pdf).

Το εκπαιδευτικό υλικό που παρήγαγε το πρόγραμμα θα είναι διαθέσιμο σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα του προγράμματος.

ανακοινώσεις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών εφαρμογή προγράμματος 2014 -2015

Ξεκίνησαν οι εγγραφές για την Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών 2014 – 2015

endynamosi-photo

Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, σχηματίζεται η ομάδα της φετινής εφαρμογής του προγράμματος ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’.

Το πρόγραμμα αυτό, αξιοποιώτνας το εγχειρίδιο των Lukas Hohler και Joe Goodbread, καλύπτει τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες και εισάγει τους εκπαιδευτικούς βήμα-βήμα στα εργαλεία, τις στρατηγικές και τις ανάλογες εσωτερικές στάσεις που απαιτούνται για την προσέγγιση καταστάσεων που αποτελούν πρόκληση. Το εγχειρίδιο που συνοδεύει το πρόγραμμα “Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών” αποτελείται από 11 κεφάλαια. Στα τρία πρώτα κεφάλαια, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να δουν τη δική τους θέση, το δικό τους ρόλο, αποκτώντας συνειδητή πρόσβαση στις πηγές της εσωτερικής τους ισχύος. Τα κεφάλαια 4 μέχρι 6 αφορούν τις προκλήσεις που θέτει η επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων, καθώς η τελευταία έχει σταδιακά μετατραπεί σε μια από τις πιο δύσκολες, αλλά και πιο χρονοβόρες πλευρές της εργασίας ενός εκπαιδευτικού. Τα κεφάλαια 7 μέχρι 9 εξετάζουν το πως λειτουργεί ο εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη. Πως καθοδηγεί κανείς ομάδες; Τι μπορεί να περιμένει κανείς από τις ομάδες και πως μπορεί να τις υποστηρίξει και να τις ενθαρρύνει; Στα δύο τελευταία κεφάλαια τίθενται σε εφαρμογή τα εργαλεία, οι μέθοδοι και οι στρατηγικές που ανατπύχθηκαν κατά τα πρώτα 9 κεφάλαια και αφορούν την εργασία πέρα από το πλαίσιο της τάξης. Το τέταρτο μέρος του εγχειριδίου, για τις Ομάδες Συνεργασίας και τους Οργανισμούς, γράφτηκε προκειμένου να διευκολύνει τη γενικότερη εργασία των εκπαιδευτικών με ομάδες, εντός των διαφόρων οργανισμών. Απαντά στο ερώτημα για το πώς παραμένει κανείς δημιουργικός, διαφυλάσσοντας την εσωτερική του δύναμη σε παρόμοια πεδία εργασίας.

Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είπαν:

Το πρόγραμμα Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών με βοήθησε όχι μόνο στην επικοινωνία με τους μαθητές αλλά και στην αυτογνωσία μου με όλα τα σχετικά (αυτοκριτική, αναλογισμος της πορείας μου) – Γ.Π. – καθηγητής Β/θμιας σε ιδιωτικό σχολείο

Ενδυναμώθηκα….που σημαίνει ότι : Επανασυνδέθηκα με το βαθύτερο όραμά μου, αυτό που με οδήγησε στον εκπαιδευτικό χώρο. Έμαθα, επιτέλους, να επιτρέπω στη δυσλειτουργία να υπάρχει, χωρίς να απελπίζομαι….και να παραμένω προσηλωμένη σε ό,τι λειτουργεί. Ξαναβρήκα τη εσωτερική δύναμή μου κάνοντας μια διαδρομή προς τον βαθύτερό μου εαυτό, Σταμάτησα να ξοδεύομαι ακατάπαυστα στην προσπάθεια να αλλάξω τους εξωτερικούς παράγοντες που με περιόριζαν…. ΑΛΛΑΞΑ ΤΡΟΠΟ, ΑΛΛΑΞΑ ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ… Αναλογίστηκα τη ζωή μου και έτσι ήρθα πιο κοντά στους μαθητές μου….και άρχισα πραγματικά να απολαμβάνω τη διδασκαλία… Αντιμετωπίζω πλέον τις προκλήσεις με ανανεωμένο κουράγιο… Νοιώθω πραγματικά ευγνώμων στους διοργανωτές… – Χρυσή Βιδαλάκη, εκπαιδευτικός στο 2ο Λύκειο Ηλιούπολης

Μέσα από το Πρόγραμμα της ενδυνάμωσης επιτυγχάνονται οφέλη ατομικά και ομαδικά. Σε προσωπικό επίπεδο ξανασυνδέεσαι με το όραμά σου και βρίσκεις την δύναμη που είναι κρυμμένη μέσα σου. Σε ομαδικό επίπεδο γίνεται αντιληπτή η αξία του “άλλου” σε μια σύνθετη διαδικασία όπως η εκπαίδευση και ότι είναι καλύτερο τα μέρη να συνεργάζονται παρά να αντιπαρατίθενται. Οι συναντήσεις-διεργασίες με τους συντονιστές του προγράμματος και την ολομέλεια της Ομάδας κάθε δίμηνο ήταν πραγματικά εμπειρίες πρωτόγνωρες και αξέχαστες, όσο για τις μικροομάδες γνώμη μου είναι ότι αποδίδουν καλύτερα αποτελέσματα για τη μικροκοινωνία του κάθε σχολείου όταν τα εμπλεκόμενα μέλη είναι από το ίδιο σχολείο και μπορούν να εφαρμόσουν και πρακτικά όσα μελετούν στο εγχειρίδιο που δουλεύουν. – Βασιλεία Δηλαβέρη, Διευθύντρια 4ου Δημοτικού Περάματος

Σε καιρούς κρίσης, ο άνθρωπος χρειάζεται ασφαλή περιβάλλοντα από όπου η ζωή μπορεί να προχωρήσει. Έτσι ένιωθα για το πρόγραμμα και τον κόσμο του. – Λίλη Μαστιχιάδου, 3ο Γυμνάσιο Παλαιού Φαλήρου

Το πρόγραμμα Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών κάνει αυτό ακριβώς που λέει: Ενδυναμώνει Εκπαιδευτικούς! Εκπαιδευτικούς που αγωνίζονται, παλεύουν, πονάνε, γελάνε, αμφιβάλλουν, θεωρούν, αναθεωρούν… Και είναι εκεί, στην τάξη τους & στα παιδιά τους… Η Ενδυνάμωση είναι ένα Μπράβο και μια αγκαλιά για όλους μας! – Πέγκυ Φακή, Γυμνάσιο Κολλεγίου Ψυχικού

Το πρόγραμμα πέτυχε το στόχο του, να με ενδυναμώσει στη δουλειά μου αλλά και εμένα την ίδια. Η φετινή χρονιά στο σχολείο είναι κατά κοινή ομολογία πολύ πιο δύσκολη από τις προηγούμενες. Όμως αισθάνομαι πιο δυνατή και αποφασισμένη! Φέτος, ασχολούμαι με δύο etwinning projects και δυο καινοτόμα προγράμματα, πράγμα που δεν ξέρω αν θα το τολμούσα αν δεν είχα συμμετάσχει στο πρόγραμμα. Απαιτούν εντατική και οργανωμένη δουλειά, δουλεύουμε με deadlines και συνεργαζόμαστε με Ευρωπαίους που είναι πολύ οργανωμένοι. Τελικά, δεν τα πάμε κι άσχημα! Τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα και το χαίρονται πολύ. – Όλγα Δασουρά, 12ο Δημοτικό Σχολείο Γαλατσίου

Για την εγγραφή σας στο πρόγραμμα ή για διευκρινιστικές ερωτήσεις επικοινωνήστε μαζί μας στη διεύθυνση endynamosi@gmail.com

Ένα κλικ εδώ για την αφίσα του προγράμματος (Α4) για την περίοδο 2014-2015!

Ένα κλικ εδώ για πληροφορίες για την εφαρμογή του προγράμματος για την περίοδο 2014 – 2015!

facebook: www.facebook.com/endynamosiekpaideftikon

ιστοσελίδα: www.endynamosiekpaideftikon.gr

εφαρμογή προγράμματος 2013-2014

Ολοκληρώθηκε η ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’ για τη χρονιά 2013-2014…

IMG_0108

Ολοκληρώθηκε άλλη μια εφαρμογή του προγράμματος ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’. Συνάντηση κλεισίματος και αξιολόγησης η σημερινή, σε πλήρη απαρτία η ομάδα. Ο Χάρης ήρθε με ένα κουτί μεταξοσκώληκες, τους ταΐσαμε με τα φύλλα της μουριάς. Η Μαρία έφερε το σκύλο της που μας έκανε πέντε ώρες παρέα – όταν δεν ασχολιόταν με τις γάτες στην αυλή. Η Σεβαστή έφερε φρεσκοψημένα γλυκά από το σπίτι, η Σοφία έφερε φρέσκα φρούτα. Παρεΐκή η ατμόσφαιρα, κάθε κουβέντα και συζήτηση γινόταν ‘ένα επόμενο σεμινάριο’. Ανοίξαμε πολλά θέματα. Εστιάσαμε στην ανάγκη να διατηρήσουμε ζωντανές τις σχέσεις, ειδικά αυτές που μας δυσκολεύουν ή μας βγάζουν από τη βολή μας. Στην ανάγκη να δημιουργήσουμε χώρο για τη διαφορετικότητα, να αναγνωρίσουμε ρόλους και δομές ισχύος και τη δική μας ροή μέσα σε όλα αυτά. Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλες και τον έναν για την παρουσία σας, για την κατάθεση και δέσμευση και για την ελπίδα που γεννάνε τέτοιες ομάδες.

 

συνέδρια σχολική κοινότητα σχολικός εκφοβισμός

1ο Επιστημονικό Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού…

ean_nl-petition_web

Θα συμμετάσχουμε στο 1ο Επιστημονικό Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού (European Αnti-bullying Νetwork- EAN) με μια εισήγηση κι ένα βιωματικό εργαστήρι:

Σχολικός Εκφοβισμός: η σχολική κοινότητα αναζητά δεξιότητες ηγεσίας – Αλεξάνδρα Βασιλείου, Ph.D.

Πρόληψη για τον εκφοβισμό: χτίζοντας κοινότητα μέσα στο σχολείο – Λένα Ασλανίδου, M.P.W., Αλεξάνδρα Βασιλείου, Ph.D., Λίλη Βασιλείου, Ph.D. – βιωματικό εργαστήρι

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, 11-12 Ιουνίου 2014. Το έργο του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού (EAN) περιλαμβάνει την υλοποίηση των ακόλουθων στόχων:

  • Την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού.
  • Τη χάραξη μιας κοινής Ευρωπαϊκής στρατηγικής αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού.
  • Την υλοποίηση καμπάνιας ευαισθητοποίησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπέρ της θεσμοθέτησης της Ευρωπαϊκής Ημέρας κατά του Σχολικού Εκφοβισμού.
  • Τη χαρτογράφηση και προώθηση των καλών πρακτικών αντιμετώπισης του φαινομένου

Στο συνέδριο του Δικτύου, θα συμμετάσχουν Έλληνες και Ευρωπαίοι επιστήμονες που προάγουν την γνώση στο πεδίο με εισηγήσεις, ανακοινώσεις αλλά και βιωματικά εργαστήρια. Πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής είναι η Καθηγήτρια κ. Βασιλική Αρτινοπούλου, ενώ επίτιμος πρόεδρος είναι ο διεθνούς φήμης Καθηγητής Dan Olweus.

Οι θεματικές προσεγγίσεις του συνεδρίου είναι:

  • Σχολικός Εκφοβισμός: Ερευνητικές προσεγγίσεις
  • Ειδικοί δείκτες θυματοποίησης και σχολικού εκφοβισμού (ενδεικτικά αναφέρονται σεξουαλικός προσανατολισμός, εθνότητα, κατάσταση υγείας)
  • Εκφοβισμός στις εφηβικές ή συντροφικές σχέσεις
  • Καλές πρακτικές διαχείρισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού
  • Ειδικές μορφές εκφοβισμού: ηλεκτρονικός εκφοβισμός, εκφοβισμός στον αθλητικό χώρο
  • Εκφοβισμός ή/και παραβατικότητα: Νομική προσέγγιση

Για την συμμετοχή στο Συνέδριο απαιτείται η συμπλήρωση της ηλεκτρονικής φόρμας συμμετοχής. Το συνέδριο είναι δωρεάν και θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής.

Ένα κλικ εδώ για να δείτε το πρόγραμμα του συνεδρίου…

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους υπεύθυνους διοργάνωσης του συνεδρίου:

Στέφανος Αλεβίζος, +30 2107609550 – E-mail: stefanosalevizos@hamogelo.gr
Ιωάννα Αυλωνίτη, +30 2107609550 – E-mail: internationaldept@hamogelo.gr

 

άρθρα επιμορφώσεις εκπαιδευτικών Συνήγορος του Παιδιού σχολεία σχολική κοινότητα σχολικός εκφοβισμός

Ομοφοβικός και τρανσφοβικός εκφοβισμός στην εκπαίδευση…

born-child-homophobia

Το φαινόμενο του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού δεν είναι καινούργιο στην Ελλάδα. Η αυξημένη ευαισθητοποίηση γύρω από το θέμα έχει φέρει μεγαλύτερη αναγνώριση, καταγραφή, άρα και ανάγκη για αντιμετώπιση. Η ημιμάθεια γύρω από αυτά τα θέματα μπορεί να γίνει επικίνδυνη, παραμένει όμως ζωντανή η ανάγκη να στηρίξουμε τις απόπειρες εμβάθυνσης του διαλόγου ανάμεσα σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Η κοινότητα χρειάζεται στήριξη για να κάνει αυτές τις ‘δύσκολες’ κουβέντες.

Όσο αφορά το θέμα του περιστατικού με την τρανς μαθήτρια σε σχολείο της Αθήνας, στο οποίο αναφέρεται στο άρθρο της η Δήμητρα Κογκίδου, ο ρόλος του Γραφείου Αγωγή Υγείας, ειδικότερα της υπεύθυνης του γραφείου Μαίρης Χιόνη και η συνεργασία μας, καθώς και η συνεργασία με τους επιστημονικούς συνεργάτες του Συνηγόρου του Πολίτη (Κύκλος Ισότητας των Φύλων και Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού) είναι από τα αισιόδοξα πράγματα των καιρών,

Όπως σημειώνει και η Δήμητρα Κογκίδου σε σχόλιο της μετά την ανάρτηση του άρθρου:

Να σημειώσω ότι στην υπόθεση της τρανς μαθήτριας πολύ θετικό ρόλο έπαιξε και το Γραφείο Αγωγής Υγείας στην Αθήνα. Η παρέμβασή του επικεντρώνεται:

α) στις θετικές δράσεις που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν από το Γραφείο Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, το προηγούμενο σχολικό έτος , στο σχολικό συγκρότημα φοίτησης της μαθήτριας (όχι μόνο στο νυχτερινό Γυμνάσιο που φοιτούσε αλλά και στο συστεγαζόμενο Λύκειο) , μετά από υπόδειξη του Συνηγόρου του Πολίτη (Κύκλος Ισότητας των Φύλων), σε συνεργασία με την ομάδα Ομοφοβία στην Εκπαίδευση και ειδικό

β) στην εξαιρετική συνεργασία και τον σεβασμό μεταξύ των εμπλεκόμενων

γ) στο ότι ακολουθήθηκε όλη η δεοντολογία που αφορά σε παρεμβάσεις από φορείς εκτός σχολικής κοινότητας με άδεια από το ΥΠΑΙΘ και είναι η πρώτη φορά, από όσο γνωρίζω, που εκπονήθηκε τέτοιου περιεχομένου παρέμβαση σε εθνικό επίπεδο σε ελληνικό σχολείο.

δ) στο ότι υπήρξε βελτίωση του σχολικού κλίματος παρά τις αντίξοες συνθήκες που είχαν μακροχρόνια διαμορφωθεί με αποτέλεσμα η μαθήτρια να ολοκληρώσει τη φοίτησή της στο νυχτερινό γυμνάσιο μετά από πολλά χρόνια

ε) στο ότι κατά το τρέχον σχολικό έτος το θέμα της φοίτησης της μαθήτριας στο Λύκειο είναι ανοικτό και σε πρώτη φάση έχει γίνει, πάλι μετά από όλη τη δεοντολογία, παρέμβαση στους/στις εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με τον Συνήγορο του Πολίτη (Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού) και ειδικό.

Ομοφοβικός και τρανσφοβικός εκφοβισμός στην εκπαίδευση
Της Δήμητρας Κογκίδου

Το φαινόμενο του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού δεν συνιστά καινοτομία των ημερών. Το ότι σχετικά πρόσφατα άρχισε να συζητιέται στην Ελλάδα οφείλεται στο γεγονός ότι σήμερα υπάρχει αυξημένη ευαισθητοποίηση απέναντι σε ορισμένες μορφές εκφοβισμού που παλαιότερα είτε δεν καταγράφονταν τόσο έντονα στο δημόσιο λόγο, είτε δεν αναγνωρίζονταν ως τέτοιες.

Δυστυχώς τα περισσότερα περιστατικά ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στην εκπαίδευση συχνά δεν γίνονται αντιληπτά ως τέτοια –πλην ακραίων περιπτώσεων που δημιουργούν έντονα φαινόμενα διάρρηξης των σχολικών κανόνων –και έτσι δεν δίνεται η δυνατότητα για σχεδιασμό συστηματικής δράσης τόσο στο επίπεδο της πρόληψης, όσο και της αντιμετώπισης. Σ’ αυτό συντελεί και η σχετική δυσκολία ορισμένων εκπαιδευτικών να αναγνωρίσουν και να ορίσουν ποιες συγκεκριμένες συμπεριφορές συγκροτούν ομοφοβικό εκφοβισμό καθώς ο σεξισμός έχει διαποτίσει την πρακτική των καθημερινών έμφυλων σχέσεών μας.

Ακόμα, όμως, και στις περιπτώσεις που τα περιστατικά ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού γίνονται αντιληπτά, το σχολείο ως θεσμός –με εξαίρεση ορισμένους εκπαιδευτικούς- φαίνεται να μην ενδιαφέρεται και τόσο πολύ για το ζήτημα και δε φαίνεται ικανό –ή/και πρόθυμο- να καταπολεμήσει το φαινόμενο με την υιοθέτηση μιας αντι-ετερο-σεξιστικής πολιτικής. Με τη λογική αυτή, δίνει το μήνυμα σε μαθητές και σε μαθήτριες ότι αυτού του είδους η συμπεριφορά είναι λίγο-πολύ αποδεκτή. Γενικά φαινόμενο του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού είναι ένα παραμελημένο ζήτημα στην εκπαιδευτική ατζέντα που μέχρι τώρα καλύπτεται από σιωπή και αμηχανία.

Ένα παράδειγμα τρανσφοβικού εκφοβισμού

Μια από τις λίγες περιπτώσεις τρανσφοβικού εκφοβισμού που έγιναν ορατές λόγω της σοβαρότητάς της ήταν της Α., μιας τρανς μαθήτριας σε ένα νυχτερινό σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Αθήνα. Παρά τις καταγγελίες του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών μαζί με την ομάδα «Ομοφοβία στην Εκπαίδευση», την προσφυγή στο Συνήγορο του Πολίτη που στο πόρισμά του είχε δώσει θετικές κατευθυντήριες οδηγίες για τη διευθέτηση του θέματος και τη διαμεσολάβησή του στο σχολείο, η μαθήτρια συνέχισε να δέχεται σοβαρότατες παρενοχλήσεις λόγω της ταυτότητας φύλου της και εκφοβισμό από το Διευθυντή του Λυκείου.

Παράλληλα, η μοναδική καθηγήτρια που υπoστήριξε την τρανς μαθήτρια στις ακραίες τρανσφοβικές διακρίσεις που υπέστη, πέρασε από ΕΔΕ και τέθηκε σε αργία (υπήρξε καταγγελία της Β΄ΕΛΜΕ Αθήνας για τη δίωξη της καθηγήτριας). Να σημειώσουμε σχετικά με το χειρισμό της υπόθεσης αυτής το θετικό ρόλο του Συνήγορου του Πολίτη, τόσο για τις προτάσεις του για το σεβασμό της ταυτότητας φύλου των τρανς ανθρώπων στο σχολικό περιβάλλον, όσο και για τις καλές πρακτικές που ακολούθησε κατά τη διαδικασία διαμεσολάβησης, σε αντίθεση με την αδιαφορία ή καλλίτερα την άρνηση της πολιτείας –μέσω του αρμόδιου υπουργείου -να ασχοληθεί με τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν γενικότερα οι lgbtq μαθητές και μαθήτριες.

Το σχολείο οφείλει να διασφαλίζει ότι κανένα παιδί δεν θα υποστεί διάκριση ή/και παρενόχληση και εκφοβισμό εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού ή της ταυτότητας φύλου του.

Όταν αναφερόμαστε στον ομοφοβικό και τρανσφοβικό εκφοβισμό στην εκπαίδευση δεν θα πρέπει να τον αντιμετωπίζουμε ως ένα φαινόμενο που συμβαίνει ανεξάρτητα και ερήμην της πραγματικότητας του κόσμου των ενηλίκων που προσλαμβάνουν τα παιδιά και οι έφηβοι. Ας μη ξεχνάμε ότι αυτά που συμβαίνουν στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, επηρεάζονται από τους κυρίαρχους Λόγους περί ετεροσεξουαλικότητας και ομοφοβίας που βρίσκονται στη δημόσια σφαίρα της μαζικής κουλτούρας, της πολιτικής και της πολιτείας. Ούτε, επίσης, να τον αντιμετωπίζουμε ως ένα φαινόμενο που είναι ανεξάρτητο από το είδος της εκπαίδευσης που παρέχουμε στα παιδιά. Για παράδειγμα, σπανίζουν οι βιωματικές μέθοδοι και η συστηματική διαμόρφωση ενός κλίματος στην τάξη που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη μιας αίσθησης συλλογικότητας έτσι ώστε τα παιδιά να νοιώσουν ότι ανήκουν σε μια ομάδα και να παρεμποδισθούν ή να ακυρωθούν οποιεσδήποτε διαδικασίες περιθωριοποίησης, στιγματισμού και εκφοβισμού.

Πάντως, ανεξάρτητα από το αν οι παράγοντες που παράγουν ή επηρεάζουν το φαινόμενο του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού βρίσκονται μέσα ή έξω από την εκπαίδευση, το σχολείο οφείλει να διασφαλίζει ότι κανένα παιδί δεν θα υποστεί διάκριση ή/και παρενόχληση και εκφοβισμό εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού ή της ταυτότητας φύλου του. Εμπειρίες παρενόχλησης ή/και διακρίσεων, εμπειρίες ή φόβος για ομοφοβικό ή τρανσφοβικό εκφοβισμό, μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στους LGBTQ νέους και νέες, τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και στο εκπαιδευτικό τους μέλλον και στις επαγγελματικές επιλογές. Οι εμπειρίες αυτές δεν προέρχονται μόνον από τους συμμαθητές /τριες αλλά και από τα άλλα μέλη του σχολείου –εκπαιδευτικούς και γονείς. Η απώλεια της αυτοπεποίθησης, η απομόνωση, ζητήματα τακτικής φοίτησης, η έλλειψη κινήτρων ή /και συγκέντρωσης είναι μερικές από τις επιπτώσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένη εκπαιδευτική επιτυχία ή σε εγκατάλειψη του σχολείου.

Μπορούμε να κάνουμε πολλά στην εκπαίδευση, τόσο στο επίπεδο της πρόληψης, όσο και της αντιμετώπισης, αρκεί να υπάρχουν μακρόχρονες και σωστά σχεδιασμένες παρεμβάσεις που να στηρίζονται στην κατάλληλη παιδαγωγική τεχνογνωσία. Το επισημαίνω αυτό γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα αίτια που οδηγούν κάποια παιδιά στη χρήση βίας που προέρχεται από την ομοφοβία.

Το σχολείο ως πολιτισμικό πλαίσιο κατασκευής έμφυλων και σεξουαλικών ταυτοτήτων

Καθώς το φύλο και η σεξουαλικότητα δεν είναι δεδομένα και αυτονόητα, το σχολείο ως θεσμός αποτελεί ένα από τα κυρίαρχα πολιτισμικά πλαίσια μέσα στο οποίο δομούνται οι έμφυλες και σεξουαλικές ταυτότητες των μαθητών/μαθητριών. Αυτό γίνεται με πολλούς τρόπους –μέσω των αναλυτικών προγραμμάτων, της οργάνωσης και διοίκησης, του παιδαγωγικού υλικού, του κρυφού αναλυτικού προγράμματος κ.ά. Δυνητικά θα μπορούσε να είναι ένα πλαίσιο όπου διαμορφώνονται και διακινούνται πολλαπλές μορφές θηλυκότητας και ανδρισμού –αλλά δεν είναι έτσι –καθώς έχει καταγραφεί ότι ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών πρακτικών, από εκείνες που θεωρούνται ‘αυτονόητες’ μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, ενισχύουν τα έμφυλα στερεότυπα. Το σχολείο, παρά τη συνήθη ρητορική για ελεύθερη και ολόπλευρη ανάπτυξη της υποκειμενικότητας των μαθητών/τριών, περιορίζει μαθητές και μαθήτριες σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο, με Λόγους σεξιστικούς και ομοφοβικούς, γεγονός που έχει σοβαρές επιπτώσεις σε πολλά επίπεδα. Στην πράξη, εφαρμόζεται διαφορετική πολιτική όταν κινδυνεύουν να παραβιαστούν οι κανόνες της ετεροσεξιστικής μας κοινωνίας.

Η εκπαίδευση αποτελεί, επίσης, χώρο μέσα στον οποίο ασκούνται πρακτικές σεξουαλικότητας, αν και συχνά δεν αναγνωρίζονται ως τέτοιες. Υπάρχουν χαρακτηριστικές αναφορές σε διάφορες έρευνες για το πως η ιδεολογία της ετεροσεξουαλικότητας εμπλέκεται καθημερινά σε ποικίλες σχολικές πρακτικές. Για παράδειγμα, όταν προτρέπουμε ένα μικρό αγόρι να μην κλαίει γιατί «οι άνδρες δεν κλαίνε» ή να γίνει «αληθινός» άνδρας, η προτροπή αυτή εντάσσεται μέσα σε ένα ετεροσεξουαλικό αυτονόητο που το σχολείο επικυρώνει και παρουσιάζει ως αδιαμφισβήτητο κοινωνικό και ηθικό κανόνα. Η ετεροσεξουαλικότητα είναι παρούσα παντού, εκλαμβάνεται ως δεδομένη και «φυσική» και αυτό της δίνει εξουσία.

Συγκρότηση του ανδρισμού: Ετεροσεξουαλικότητα, ομοφοβία και μισογυνισμός

Αυτός ο Λόγος περί ετεροσεξουαλικότητας μέσα στον οποίο τα αγόρια συγκροτούν τους ανδρισμούς τους είναι άμεσα συνδεδεμένος με Λόγους περί ομοφοβίας και μισογυνισμού. Η συγκρότηση της ταυτότητας –σεξουαλικής και έμφυλης- των παιδιών γίνεται μέσω της διαφοράς και του αποκλεισμού. Ειδικά τα αγόρια συγκροτούν τον ανδρισμό τους μέσα από ένα σύστημα στιγματισμού, το οποίο περιπολεί και αστυνομεύει κάθε τι το «μη-ανδρικό» και διαπαιδαγωγεί στον ανδρισμό με την απειλή της ομοφοβίας Έτσι, ο ηγεμονικός ανδρισμός –πάντα ετεροσεξουαλικός -βασίζει τη συγκρότησή του στον αποκλεισμό του «Άλλου» που σε αυτή την περίπτωση είναι η ομοφυλοφιλία η οποία καταλήγει να θεωρείται συνώνυμο μιας θηλυκής ταυτότητας. Οι ετεροσεξουαλικές, λοιπόν, μορφές ανδρισμού θεωρούνται ως οι μόνες «κανονικές» και υγιείς, ενώ οι υπόλοιπες αυτόματα θεωρούνται «αποκλίνουσες».

Αν μια συμπεριφορά θεωρηθεί ότι αποκλίνει από την ετεροσεξουαλικότητα, τότε ενεργοποιείται αρνητική προδιάθεση, συχνά προκαλείται φόβος ή/και αηδία, συναισθήματα που μπορεί να οδηγήσουν στη βία, με συνέπεια υποκείμενα με διαφορετική ταυτότητα φύλου, ή σεξουαλικό προσανατολισμό ή και με ‘θηλυπρεπή’ συμπεριφορά σύμφωνα με τα στερεότυπα για τους έμφυλους ρόλους, να υφίστανται παρενόχληση ή και διάφορες μορφές βίας. Για παράδειγμα, η σωματική οικειότητα μεταξύ των αγοριών, όπως φιλιά και εναγκαλισμοί σε μια συνάντηση, είναι κάτι που αποφεύγεται εξαιτίας της ομοφοβίας και του φόβου θηλυπρέπειας.

Επίσης, άμεση είναι η διασύνδεση ομοφοβίας και μισογυνισμού. Είναι μειωτικό για ένα αγόρι να το αποκαλέσουν ‘κορίτσι’. Από τις χειρότερες βρισιές είναι αργότερα να αποκαλέσεις έναν άνδρα «γυναικούλα» ή κάτι παρεμφερές. Αντίθετα αποτελεί θετικό το να αποκαλέσεις μια γυναίκα «αντράκι» ή ‘’παληκάρι’’ γιατί οι ανδρικές αξίες είναι ιεραρχικά ανώτερες. Ο ηγεμονικός ανδρισμός συνδέεται με την ομοφοβία καθώς τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά τα οποία αποδίδονται στους άνδρες ομοφυλόφιλους αναφέρονται στις γυναίκες. Η ομοφοβία, λοιπόν, αποτελεί μέσο παγίωσης της σεξουαλικότητας και του φύλου, μέσω της συκοφάντησης της θηλυκότητας και του συσχετισμού της με την ομοφυλοφιλία. Για να χαρακτηρισθεί ομοφυλοφοβικά ένα αγόρι σε «αδερφή» ή gay αρκεί να υπερβαίνει συγκεκριμένες αξιώσεις με βάση τα έμφυλα στερεότυπα σε θέματα γλώσσας, ένδυσης, συμπεριφοράς. Π.χ, ένας ήσυχος μαθητής ή ένας μαθητής που κλαίει, ή δεν του αρέσει να παλεύει ή να παίζει ποδόσφαιρο, ή κάνει παρέα και με κορίτσια μπορεί να στιγματιστεί.

Ο ηγεμονικός ανδρισμός επιβάλει ταυτότητες στους «Άλλους» και τους φέρνει σε εξαιρετικά δυσχερή θέση στοχοποιώντας τους

Η ετεροσεξουαλικότητα, ο μισογυνισμός και η ομοφοβία δρουν στο πλαίσιο του σχολείου αφήνοντάς ελάχιστα περιθώρια αντίδρασης στους περισσότερους μαθητές, μαθήτριες και στους εκπαιδευτικούς. Ένα πολύ συχνό παράδειγμα είναι ο ομοφοβικός λεκτικός εκφοβισμός μεταξύ μαθητών «Αν το κάνεις, θα σε γ… !». Ένας μαθητής επιχειρεί να εκφοβίσει έναν άλλο στιγματίζοντάς τον, μέσω της υποταγής του σε παθητικό/θηλυπρεπή άνδρα, δηλαδή με τη μετατροπή του σε μη-άνδρα. Ο ηγεμονικός ανδρισμός –που είναι οπωσδήποτε ετεροσεξουαλικός –έχει την εξουσία και επιβάλει ταυτότητες στους Άλλους. Ο ανδρισμός δεν αποτελεί ένα αυτονόητο, αντίθετα πρέπει συνεχώς να διεκδικείται, να κατακτάται και να αποδεικνύεται -για παράδειγμα και μέσα από την ετεροσεξιστική παρενόχληση και τον ομοφοβικό και τρανσφοβικό εκφοβισμό.

Αυτό έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στη σχολική ζωή των μαθητών και μαθητριών που δεν επιθυμούν την απόκτηση των κυρίαρχων ανδρικών ή γυναικείων ταυτοτήτων ή έχουν διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό ή ταυτότητα φύλου. Όσα αγόρια δεν έχουν μια έμφυλη «ταυτότητα» υπερ-ανδρισμού στιγματίζονται και μέσα από ομοφοβικά σχόλια γίνεται προσπάθεια συμμόρφωσης στα πρότυπα του ανδρισμού και της ετεροσεξουαλικότητας. θα πρέπει να τονιστεί εδώ ότι δεν ταυτίζονται όλα τα αγόρια με αυτές τις ηγεμονικές εκφάνσεις ανδρισμού και συνεπώς δε θα πρέπει να θεωρηθούν ως μια ομοιογενή ομάδα.

Οι ετεροσεξουαλικές προσδοκίες φέρνουν μαθητές και μαθήτριες με διαφορετικούς σεξουαλικούς προσανατολισμούς σε εξαιρετικά δυσχερή θέση. Αγόρια και κορίτσια που φαίνονται ή είναι αβέβαια για την ταυτότητα φύλου τους γίνονται στόχος ομοφοβικών επιθέσεων. Καθώς ο ανδρισμός έχει μεγαλύτερη αξία στην κοινωνία, τα αγόρια που φαίνεται να παραβαίνουν τις κανονικότητες για το φύλο τους και να υπονομεύουν το κεντρικό αξίωμα του ανδρισμού, δηλαδή την ετεροσεξουαλικότητα, στιγματίζονται περισσότερο.

Μια αντι–ετερο-σεξιστική πολιτική θα συμβάλει στη μείωση της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας στο χώρο της εκπαίδευσης αλλά και γενικότερα στην κοινωνία

Η βία, γενικά, στο χώρο του σχολείου φαίνεται ότι συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τους όρους συγκρότησης της ανδρικής ταυτότητας. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ο παράγοντας φύλο να παίξει κεντρικό ρόλο, τόσο στη γενικότερη ενταξιακή πολιτική στην εκπαίδευση, όσο και στο σχεδιασμό στρατηγικών για την καταπολέμησης του εκφοβισμού στο πλαίσιο των οποίων πρέπει ρητά να περιλαμβάνεται ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα φύλου και η έκφραση φύλου. Τα παραπάνω πρέπει να είναι τμήμα της εκπαίδευσης /μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών ώστε να μπορούν να συζητούν και να χειρίζονται τα θέματα αυτά. Παράλληλα θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι με το θέμα φορείς θα έχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία, τους πόρους και τις αρμοδιότητες ώστε να διασφαλιστεί η παροχή της κατάλληλης υποστήριξης και προστασίας στα παιδιά σε όλη τη διαδικασία. Στο επίπεδο αυτό είναι χρήσιμο να λάβουμε υπόψη καλές πρακτικές άλλων χωρών που έχουν αξιολογηθεί θετικά στην καταπολέμηση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού.

Κρίνεται απαραίτητο να γίνει συστηματική και πολυεπίπεδη προσπάθεια για τη δημιουργία ενός κλίματος μη ανεκτικού στην ετεροσεξιστική παρενόχληση και στον ομοφοβικό και τρανσφοβικό εκφοβισμό στην εκπαίδευση. Εκτιμώ ότι υπάρχουν πολλά εμπόδια και περιορισμοί. Οι δυσκολίες αυτής της πολιτικής δεν πηγάζουν μόνον από αυτά που συμβαίνουν στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, αλλά επηρεάζονται και από τους κυρίαρχους/ηγεμονικούς Λόγους. Παρά ταύτα, το σχολείο μπορεί να αποτελέσει ένα προνομιακό πεδίο παρέμβασης προς την κατεύθυνση της έμφυλης συμμετρίας και της άρσης του ετεροσεξισμού –σε συνεργασία και με άλλους θεσμούς – προς όφελος των ίδιων των υποκειμένων και γενικότερα της κοινωνίας – αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση για μια αντι–ετερο-σεξιστική εκπαίδευση, γιατί τεχνογνωσία υπάρχει. Η εφαρμογή της θα συμβάλει στη μείωση της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας –στο χώρο της εκπαίδευσης αλλά και γενικότερα στην κοινωνία. Επισημαίνεται ότι απαραίτητο στοιχείο στη πορεία αυτή και ζήτημα άμεσης προτεραιότητας είναι η προώθηση μιας νέας αντίληψης για τον ανδρισμό – θέμα που συνδέεται άμεσα με τον ομοφοβικό και τρανσφοβικό εκφοβισμό και την ετεροσεξιστική παρενόχληση..

* Δήμητρα Κογκίδου, καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ

Πηγή: tvxs.gr

εφαρμογή προγράμματος 2013-2014

Πρόγραμμα ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’ – οδεύει προς την ολοκλήρωση της χρονιάς…

FotoFlexer_Photo

Χθες είχαμε την τέταρτη από τις πέντε ολομέλειες του προγράμματος ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’. Εστιάσαμε στην ομαδική ηγεσία και στο πως η ανάδειξη της ποικιλομορφίας μπορεί να την ενισχύσει. Οι μικρές ομάδες συνεχίζουν τις συναντήσεις τους ανάμεσα στις ολομέλειες και το πρόγραμμα οδεύει προς την ολοκλήρωση του. Χθες, είχε σειρά η κίνηση και η έκφραση του ομαδικού πνεύματος μέσα από ένα χορό ή ένα γλυπτό με τα σώματα. Τέσσερεις ομάδες, τέσσερεις διαφορετικές εκφράσεις, κινήσεις και γλυπτά. Η ποικιλομορφία σε πλήρη έκφραση!

pinakas